Kuala Lumpur (ANTARA News) - Satu pesawat Cessna yang membawa satu pilot dan dua orang lagi dilaporkan hilang selama penerbangan pelatihan di Daerah Gua Batu, Jumat (10/1).

Pesawat itu, milik Royal Selangor Flying Club, meninggalkan Pangkalan Udara Angkatan Udara Diraja Malaysia Subang (RMAF), kata Departemen Pertolongan dan Pemadam Selangor.

Pejabat Polisi Gombak, Abdul Rahim Abdullah, mengkonfirmasi pilot pesawat terbang itu, yang mengidentifikasi diri sebagai Kapten Saiful, menghubungi RMAF, Jumat malam, melaporkan ia berada di satu daerah bukit di seberang Bendungan Batu, ketika komunikasi dengan pesawat itu terganggu.

Pilot sebelumnya telah kehilangan kontak dengan menara pengawas Departemen Penerbangan Sipil, dan belum mengidentifikasi dua penumpang lain sebelum hubungan terputus, kata Abdul Rahim.

Operasi pencarian dan pertolongan mulanya dilakukan tapi dihentikan pada pukul 19.00 akibat udara gelap. Operasi itu dilanjutkan pada pukul 07.00 Sabtu waktu setempat, dengan melibatkan personel polisi, RMAF dan Departemen Pertahanan Sipil.

Editor: Ade P Marboen
COPYRIGHT © ANTARA 2014